رفتن به مطلب

مکاتبه با کافه بازار + پاسخ آن ها در مورد انتشار رایگان برنامه های پولی


MahdiHD

ارسال‌های توصیه شده

سلام خدمت دوستان عزیز. من مکاتباتی در‌مورد انتشار رایگان برنامه با کافه بازار داشتم که این مکاتبات رو به همراه پاسخ آن ها در این تاپیک قرار می دم. این تاپیک پاسخی کامل برای سوالاتی هست که ذهن توسعه دهندگان عزیز رو مشغول کرده.اگر نظر و پیشنهادی دارید بفرمایید.

نامه نخست :

با عرض سلام و خسته نباشید

یکی از مهم ترین دغدغه های توسعه دهندگان اندروید در حال حاظر ، انتشار رایگان برنامه های فروشی آن ها در شبکه های مجازی است. پیش از این هم برنامه ها به طور رایگان در برخی سایت منتشر می شد که یا آن سایت توسط پلیس فتا هیتلر می شد ، و یا با درخواست توسعه دهنده برنامه از سایت پاک می شد ، البته لازم به ذکر است که تعداد این سایت ها هم که نسخه جدید برنامه ها را به طور منظم قرار بدهند نیز محدود بود. اما در حال حاظر با رواج شبکه های اجتماعی در میان مردم به ویژه تلگرام ، و همچنین افزودن امکان ساخت کانال ، انتشار رایگان برتامه های فروشی رواج یافته است. برنامه ها به طور رایگان در‌کانال های چند هزار نفری منتشر می شود و مردم ترغیب می شوند به جای خرید نسخه اصلی برنامه و حمایت از توسعه دهنده نسخه رایگان آن را دانلود و نصب کنند. فرهنگ غلط و این کانال ها دست به دست هم داده اند که سود توسعه دهندگان را کاهش دهند و میل آن ها را به ساخت برنامه های با کیفیت کاهش می دهند. ادمین بسیاری از این کانال ها پنهان هستند که برای پیگیری کار را سخت تر می کنند ، اما در کانال هایی که شناسه ادمین مشخص است وقتی با او مکاتبه می شود و محترمانه از او درخواست می شود که برای رعایت اصول اخلاقی و شرعی برنامه را از روی کانال بردارد ، از متحد نبودن توسعه دهندگان استفاده می کنند و تهدید های آنان را تهدید های پوچ می خوانند. درست است که در آغاز انتشار یک برنامه ، انتشار دادن رایگان آن در سایت ها و کانال ها می تواند به فروش بهتر آن کمک بکند ، چرا که در صورتی که توسعه دهنده به طور منظم برنامه را آپدیت کند ، کاربر مجبور می شود برای آپدیت سریع و راحت برنامه را خرید کند. همچنین این وظیفه توسعه دهنده است که اقدامات لازم را برای جلوگیری از این کار انجام دهد برای مثال مرتب سایت ها و کانال ها را بررسی و از ادمین آن ها درخواست کند برنامشان را از سایت بردارد ، همچنین تذکرات لازم را به کاربر بدهد و با ترفند هایی در کدنویسی جلوی این کار را بگیرد. اما بخشی از این کار هم بر عهده بستر انتشار برنامه هاست ، چرا که این بستر در حال خدمت رسانی به توسعه دهندگان است و باید حمایت های لازم را از آن انجام دهد. این حمایت ها به سود هر دو طرف است ، چرا که علاوه بر این که سود خالص توسعه دهنده از برنامه افزایش پیدا می کند ، کاربران هم علاقمند به خرید نسخه اصلی برنامه از مارکت می شوند. بنابراین توسعه دهندگان اندروید ، از مارکت اندرویدی کافه بازار به عنوان بستری برای انتشار برنامه ها درخواست دارد که اقدامات لازم را برای جلوگیری از انتشار رایگان برنامه ها انجام داده و سرویس هایی برای جلوگیری از استفاده از کاربران از برنامه هایی پولی به طور رایگان پیاده سازی کند. چرا که کلید طراحی این سرویس ها در دست کافه بازار بوده و به تنهایی از توسعه دهنده کاری بر نمی آید.امیدوارم که توجهات لازم به این نامه صورت بگیرد و اقدامات لازم انجام شود.

با تشکر

پاسخ آن ها به نامه نخست :

سلام،

توسعه‌دهندهٔ گرامی، از تماس شما سپاسگزاریم. در حال حاضر توسعه‌دهندگان زیادی، اعم از ایرانی و غیرایرانی، به جای عرضهٔ غیررایگان برنامه به سوی ارائهٔ برنامه‌هایی با پرداخت درون‌برنامه‌ای روی آورده‌اند. با نگاهی یه آمار منتشر شده توسط شرکت‌هایی که در حوزهٔ تحلیل بازار برنامه‌ها فعال هستند می‌توان به این نکته پی برد که در سال‌ها آینده پرداخت درون‌برنامه‌ای شکل غالبی است که توسعه‌دهندگان به آن توجه نشان خواهند داد.

کاربران نیز در مورد چنین برنامه‌ای با دید بهتری قضاوت خواهند نمود، چرا که پس از بررسی آن با رضایت خاطر اقدام به خرید آن خواهند نمود.

از سوی دیگر با پیاده‌سازی صحیح پرداخت درون‌برنامه‌ای امکان انتشار برنامه از کانال‌های غیرمجاز تا اندازهٔ زیادی کاهش خواهد یافت.

از شما خواهشمندیم تا نظر خود را در مورد پاسخ دریافتی از طریق فرم نظرسنجی‌ای که برای شما ارسال شده است ثبت نمایید.

با احترام و آرزوی موفقیت،

ساسان تقوایی

نامه دوم :

با عرض سلام و خسته نباشید

از پاسخ شما سپاسگزارم. برای ارائه برنامه و کسب درآمد توسعه دهندگان می توانند از روش فروش ، تبلیغات و پرداخت درون برنامه ای استفاده کنند. روش نخست به چند دلیل مورد توجه توسعه دهندگان ایرانی بوده و خواهد بود که در ادامه ذکر می کنم :

۱- تمرکز کامل بر روی گرافیک و امکانات برنامه : در این روش به این علت که کاربر در ازای دانلود برنامه پول پرداخت می کند و انتظار یک برنامه با کیفیت را دارد ، از طرفی توسعه دهنده هم به دنبال جذب نظرات مثبت کاربران است ، تمام سعی خود را به کار می گیرد که برنامه از لحاظ امکانات ، گرافیک و ... کم و کاستی نداشته باشد.

۲- پیاده سازی راحت : در این روش برای فروش برنامه هیچ اقدامی از طرف توسعه دهنده انجام نمی شود و فروش برنامه بر عهده مارکت است.

۳- امنیت پرداخت و فروش : در این روش به علت این که مارکت عملیات فروش برنامه و دانلود کاربر را مدیریت می کند و در صورت بروز مشکل در هر مرحله ای از خرید پاسخگو کاربر است ، توسعه دهنده مجبور نیست وقت خود را برای پشتیبانی کاربران صرف کند.

۴- مسلط نبودن توسعه دهندگان بر مستندات پرداخت درون برنامه ای : تمامی توسعه دهندگان نمی توانند به راحتی از مستندات این سرویس استفاده کنند و نیاز به تمرین و آزمون و خطا های بسیار دارند که این مورد هم خود زمان زیادی را می طلبد ، چرا که مستندات طولانی است و هیچ آموزش ویدئویی برای آن در نظر نگرفته شده است.

۵- نبود مستندات برای محیط های غیر بومی : مستندات پرداخت درون برنامه ای بازار تنها برای اندروید استودیو و اکلیپس آماده شده است و توجهی به توسعه دهندگان محیط های غیر بومی و بازی سازان نشده است ، از طرفی افرادی هم که این مستندات را برای این محیط ها آماده کرده اند ، کتابخانه و آموزش ها را به صورت پولی قرار داده اند که این کار از اشتیاق توسعه دهندگان برای پیاده سازی این سرویس می کاهد.

۶- وجود نرم افزار های هک و دستکاری پرداخت درون برنامه ای : زمانی که نرم افزار های قدرتمندی همانند لاکی پچر به همراه آموزش های آن در سایت های فارسی موجود است و در انجمن های فارسی پشتیبانی از آن صورت می گیرد ، همچنین برنامه ها و بازی های قدرتمند خارجی توسط این نرم افزار ها به راحتی هک شده و نسخه مود شده آن ها ارائه می شود ، دیگر توسعه دهنده حتی با وجود پیاده سازی موارد امنیتی اشتیاقی به پیاده سازی این سرویس ندارد.

۷- مناسب نبودن برای تمامی برنامه ها : به این نکته هم باید توجه داشت که این سرویس برای تمامی برنامه ها مناسب نیست و کاربرد و بازدهی آن بیش تر برای برنامه هایی است که خدمت اصلی را به طور رایگان ارائه داده و برای خدمات فرعی قصد دریافت پول دارند.

بنابراین پاک کردن صورت مسئله کار درستی نیست. کافه بازار علاوه بر این که باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از انتشار رایگان برنامه های فروشی انجام دهد ، همچنین باید مواردی که را که مانع استفاده توسعه دهندگان از پرداخت درون برنامه ای می شود را نیز رفع کرده و باعث رواج این سرویس در بین توسعه دهندگان ایرانی شود. با تشکر

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بنابراین پاک کردن صورت مسئله کار درستی نیست. کافه بازار علاوه بر این که باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از انتشار رایگان برنامه های فروشی انجام دهد ، همچنین باید مواردی که را که مانع استفاده توسعه دهندگان از پرداخت درون برنامه ای می شود را نیز رفع کرده و باعث رواج این سرویس در بین توسعه دهندگان ایرانی شود. با تشکر

 

با این صحبتت کاملا موافقم ! بازار امده صورت مسئله رو پاک کرده بجای اینکه درست کنه !!

الان داخل گوگل پلی بعضی از بازی ها و برنامه ها هستن که موقع ورود میزنه Checking License فکر کنم همون چیزیه که ما میخوایم ! درسته ؟! چرا واقعا بازار این رو پیاده نمیکنه ؟!

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به علت طولانی شدن پست اول ، پاسخ کافه بازار به نامه دوم رو در یک پست جدید قرار می دم :

سلام،

توسعه‌دهندهٔ گرامی،

۱) تجربه به ما ثابت نموده است که میزان ریفاندهای صورت گرفته در برنامه‌های غیررایگان بسیار بیشتر از برنامه‌هایی با پرداخت درون‌برنامه‌ای است. از آن‌جا کاربر امکان دیدن یک دمو از برنامه را دارد در این صورت ارتقاء برنامه را بنا به آگاهی از کلیت آن انجام می‌دهد.

۲) پیاده‌سازی راحت الزاماً به معمای مناسب بودن آن نیست. همان‌طور که خود اشاره نمودید با گسترش راه‌های به اشتراک‌گذاری برنامه‌ها از طریق کانال‌های غیرمجاز بهتر است به فکر شیوه‌هایی باشیم که در عین این‌که امن هستند رضایت حداکثری کاربران را نیز فراهم می‌آورند.

۳) پشتیبانی از کاربران یکی از اصولی است که توسعه‌دهندگان حرفه‌ای همواره به آن پای‌بند هستند. کاربران سرمایه‌های اصلی ما و شما هستند و بدون کمک و یاری شما امکان متعهد ساختن کاربران وجود ندارد. در صورتی که کاربر از خدماتی که دریافت می‌نماید احساس نارضایتی نماید به کانال‌های دیگری برای دریافت برنامه روی خواهد آورد. همان‌طور که می‌دانید داشتن کاربرانی وفادار از الزامات هر صنعتی است. از این رو تأمین حداکثری رضایت کاربران از ملزومات صنعت ابزارهای جانبی موبایل است.

۴) در آینده‌ای نه چندان دور مستندات پرداخت درون‌برنامه‌ای به‌روز شده وامیدواریم آموزش پیاده‌سازی گام به گام به صورت ویدئویی نیز به آن افزوده شود.

۵) در حال حاضر برای محیط Xamarin و Adobe Air پلاگیم پرداخت توسط توسعه‌دهندگان بازار توسعه‌داده شده است. توجه داشته باشید که پیاده‌سازی صورت گرفته توسط توسعه‌دهندهٔ مستقل انجام شده‌ است. امیدواریم با همکاری شما بتوانیم پلاگین سایر محیط‌ها را نیز توسعه‌ دهیم.

۶) در صورتی که مستندات امن‌سازی را به دقت مطالعه نموده و آن را به درستی پیاده‌سازی نمایید مشکلی در مورد امنیت آن وجود نخواهد داشت.

۷) شما با بررسی برنامه‌های محتوایی منتشر شده‌ای که از پرداخت درون‌برنامه‌ای استفاده نموده‌اند می‌توانید با نمونه‌های موفق پیاده‌سازی‌ این شکل از برنامه‌ها آشنا شوید.

با احترام و آرزوی موفقیت،

ساسان تقوایی

نامه سوم :

از پاسخ شما سپاسگزارم. در ادامه پاسخ این نامه شما را همراه با نکات دیگری که باید ذکر شود عرض می کنم.امیدوارم که اقدامات لازم در جهت هدف این نامه نگاری انجام شود.

۱- حرف شما توسط آمار و ارقام رسمی تایید می شود اما توجه داشته باشید در برنامه های فروشی کاربر تنها یک بار پرداخت می‌کند اما در برنامه های درون پرداخت ، کاربر هر بار با توجه به نیاز خود برای استفاده از برنامه (مانند بازی های کارتی) پرداخت می کند. بنابراین مقایسه ای به این شکل کار صحیحی نیست ، برای مثال فرض کنید کاربر یک برنامه فروشی را به قیمت دو هزار تومان خریده و برای همیشه آن را به طور رایگان آپدیت و از امکانات آن به طور کامل استفاده می کند ، اما در یک برنامه ای همانند فروت کرفت کاربر هر چه جلوتر می رود نیازش به خرید سکه و به طور کلی محصول درون برنامه ای بیش تر شده و آن را خرید می‌کند. حال اگر یک کاربر حداقل چهار بار یک محصول پانصد تومانی را از درون برنامه خرید کند سود توسعه دهنده ای که یک برنامه را امکانات کامل به قیمت دو هزار تومان در اختیار کاربر قرار می دهد با آن توسعه دهنده یکسان خواهد بود چه بسا خرید های کاربران در این برنامه همانطور که ذکر شد به مرور زمان بیش تر شده و سود میلیونی را در بر خواهد داشت‌. این کار نمونه از مصرف گرایی در فضای مجازی است ، به این معنا که کاربر در رقابت که هیچ گاه پایان نمی پذیرد به دنبال امتیاز و رتبه بیش تر و بیش تر است و برای بدست آوردن آن به طور مرتب هزینه می کند.حال این که مارکتی که شعار آن حمایت از حقوق مصرف کننده است کدام مورد را انتخاب می کند بر عهده خودتان است! همچنین برنامه های درون پرداختی که پرداخت به منزله ارتقا کامل برنامه است ، توسعه دهنده بایستی امکاناتی از برنامه را برای کاربر آزاد بگذارد که کاربر را تشویق به خرید کند، در واقع این امکانات رایگان ویترین محصول است.با این کار ، کار توسعه دهنده سخت می شود چرا که باید امکاناتی را که بعد از پرداخت در نظر می گیرد بهتر از امکانات رایگان باشد. در واقع کار توسعه دهنده دهنده با این کار دو برابر می شود برای مثال فرض کنید فروشنده ای همان مقدار زحمتی را که برای داخل مغازه اش می کشد ، برای ویترین مغازه اش هم باید انجام دهد! فراموش نشود که متاسفانه توسعه دهندگان در این کار خطا انجام داده و ویترینی جذاب تهیه و آن را به یک مغازه خالی منتهی می کنند. اما در برنامه های فروشی ، همانطور که قبلا ذکر شد ، تمرکز کامل توسعه دهنده بر روی امکانات برنامه است و جلب نظر کاربر تنها در صفحه توضیحات برنامه انجام می دهد.

۲- حرف شما درست است که راحت بودن هر مورد ، به معنای مناسب بودن آن نیست و باید توسعه دهندگان برای حل مشکل خود از راه های اصولی تر استفاده کنند و به علت این که این راه ها مطمئنا سخت تر هستند تلاش لازم را به کار گیرند اما مستندات پیاده سازی به صورت حرفه ای و به زبان عامیانه بسیار سخت توضیح داده شده است و مناسب تمامی توسعه دهندگان نیست‌. از اصطلاحات حرفه ای استفاده شده است و این که پشتیبانی در مورد پیاده سازی صورت نمی گیرد کار را سخت تر کرده است ، و باید افراد حرفه ای که به طور کامل مسلط هستند آموزش های ویدئویی تهیه کرده و پشتیبانی کنند. در واقع محصول و سرویس شما را باید افرادی دیگری پشتیبانی و آموزش دهند!

۳- منظور من از بیان این جمله که «توسعه دهنده مجبور نیست وقت خود را برای پشتیبانی کاربران صرف کند.» این نیست که توسعه دهنده تعهد خود با کاربر را خدشه دار کرده و در قبال محصولش پاسخگو نباشد ، بلکه این بود که به علت این که مشکلات فراوانی امکان دارد در حین عملیات پرداخت رخ دهد که حتی برخی از آن ها برای توسعه دهنده نیز عجیب به نظر می رسد ، و منشا این خطا ها می تواند موارد مختلفی همچون برنامه ، کدنویسی ، خطاهای بانکی ، مشکلات سرور و ... باشد ، توسعه دهنده به تنهایی پاسخگو نخواهد بود. به هیچ وجه نمی توان یک تیم پاسخگویی چند ده نفره را که هر یک متخصص و تحصیل کرده این کار هستند را با یک توسعه دهنده که صرفا تخصص او در زمینه برنامه نویسی بوده و از سایر رشته ها بی اطلاع است مقایسه کرد.

۴ و ۵ - همانطور که در نامه قبل اشاره کردم ، توسعه دهندگان محیط های غیر بومی دست به کار شده و پلاگین و کتابخانه درون پرداخت بازار را برای محیط خود آماده کرده اند ، اما به این علت که کار wrap کردن این مستندات و کد ها کار مشکل و زمان بری بوده آن ها به صورت فروشی ارائه می کنند (موارد فروشی تمامی امکانات پرداخت درون برنامه ای بازار را در بر نمی گیرند وتنها موارد اصلی آن را شامل می شوند) و همانطور که اشاره کردم این مورد از اشتیاق توسعه دهندگان برای پیاده سازی این سرویس می‌کاهد. همکاری برای توسعه پلاگین های دیگر محیط ها باید با درخواست کافه بازار انجام شود و یک معامله برد برد نباشد نه به این شکل که توسعه دهنده پلاگین آماده را به طور رایگان تقدیم کافه باز بکند چرا که تبدیل تک تک امکانات و خدمات سرویس های کافه بازار بدون خطا و مشکل کار سخت و زمان بری است.

۶- امنیت هیچ وقت صد در صد نخواهد بود و مثال آن هم برنامه های مطرح خارجی است که با وجود رعایت تمامی‌نکات امنیتی که در یک صفحه خلاصه نمی شوند باز هم مورد هک قرار می گیرند.البته نمی توان با توجه به این مورد هیچ یک از موارد امنیتی را پیاده سازی نکرد و در این مورد هیچ اقدامی انجام نداد ، اما باید قبول کرد که احتمال هک شدن یک برنامه اندرویدی بسیار بیش تر از هک شدن یک مارکت اندرویدی است.

۷- اگر در لیست پر فروش های کافه بازار با پرداخت درون برنامه ای گشت و گذاری بزنیم ، متوجه می شویم که بخش اعظمی از آن شامل بازی ها می شود و بخش اندکی از آن برنامه ها را شامل می شود ، چرا که این امر بدیهی است که پرداخت درون برنامه ای در بازی ها نسبت به برنامه ها موفق تر است.

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

پاسخ کافه بازار به نامه سوم :

سلام،

توسعه‌دهندهٔ گرامی،

۱) مثالی که در مورد بازی‌ها به آن اشاره نمودید صحیح است. در حال حاضر غالب بازی‌های این سبک از پرداخت درون‌برنامه‌ای برای خرید سکه استفاده می‌کنند، چرا که استراتژی تعریف شده در آن‌ها براین اساس است. به هر حال کاربران نیز از این سبک از بازی‌ها استقبال مناسبی نموده‌اند. همان‌طور که پیش‌تر خاطر نشان نمودیم نمونه‌های موفق از پیاده‌سازی پرداخت در برنامه‌های محتوایی هستند که آن‌ها نیز مورد استقبال کاربران قرارگرفته‌اند. برای مثال می‌توانید به این برنامه نگاه کنید. توضیحات ارائه شده در مورد برنامه تنها دیدی کلی در مورد برنامه ارائه می‌دهند و ارائهٔ یک دمو از محتوای برنامه بی‌شک از توضیحات برنامه موثرتر است.

۲) به عنوان یک توسعه‌دهندهٔ حرفه‌ای این انتظار وجود دارد که سطح دانش خود را ارتقأ داده و شما نیز به صورت حرفه‌ای به برنامه‌نویسی بپردازید. تجربه نیز بیانگر این مورد است که توسعه‌دهندگان حرفه‌ای و با دانش بالا موفق‌تر بوده و ایده‌های خود را به نحو بهتری پیاده‌سازی می‌نمایند.

۳) در گذشته خطاهایی که در هنگام پرداخت درون‌برنامه‌ای رخ می‌داد به صورت کد نمایش داده می‌شد. اکنون همکاران من در بخش فنی بازار این کدها را به همراه توضیحاتی برای کاربر نمایش می‌دهند تا وی نسبت به این خطاها آگاهی بیشتری داشته باشد. بیشتر خطاهایی که کاربران در هنگام خرید درون‌برنامه‌ای با آن مواجه می‌شوند مربوط به عدم پیاده‌سازی صحیح پرداخت توسط توسعه‌دهندگان است. توسعه‌دهندگانی که متعهدانه خدمات و محصولات خود را مورد پشتیبانی قرار می‌دهند از سوی کاربران نیز مورد حمایت قرار گرفته و کسب و کار آن‌ها نیز از رونق بیشتری برخوردار است.

۴) همکاران من در بخش فنی در حال آماده‌سازی پلاگین‌های پرداخت برای محیط‌های غیربومی هستند. با این حال توسعه‌دهندگان حرفه‌ای در محیط‌هایی همانند ایکلیپس و... اقدام به کدزدن می‌نمایند. چرا که کار کردن در چنین محیط‌هایی امکانات بیشتری در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. ما نیز امیدواریم همهٔ توسعه‌دهندگانی که برنامه‌های خود را از طریق بازار منتشر می‌نمایند نیز به جای استفاده از محیط‌های غیربومی به سوی محیط‌های برنامه‌نویسی حرفه‌ای گام بردارند.

۵) در صورتی که سرور مناسبی برای ثبت خرید‌های خود تهیه کرده باشید امکان هک کردن آن همانند هک نمودن بازار کاهش خواهد یافت.

۶) نمونه‌‌ای که در بالا به آن اشاره نمودیم یکی از مواردی است که توسعه‌دهنده‌ای با موفقیت پرداخت درون‌برنامه‌ای را برای یک برنامهٔ محتوایی پیاده‌سازی نموده است. این برنامه نیز با این که محتوایی است از استقبال خوب کاربران برخوردار شده است. بنابراین می‌توان دیدی که پرداخت درون‌برنامه‌ای می‌تواند در این موارد نیز موفقیت‌آمیز باشد. امیدواریم برنامه‌های تولید شده توسط شما نیز از جملهٔ برنامه‌های موفق با پرداخت درون‌برنامه‌ای باشد.

با احترام و آرزوی موفقیت،

ساسان تقوایی

نامه چهارم :

از پاسخ شما سپاسگزارم. در ادامه پاسخ این نامه شما را همراه با نکات دیگری که باید ذکر شود عرض می کنم.امیدوارم که اقدامات لازم در جهت هدف این نامه نگاری انجام شود.

۱- در نامه قبل دلیل استقبال کاربران از بازی هایی با این استراتژی را مطرح کردم ، در واقع کاربر با یک یا چند بار بازی‌کردن معتاد و وابسته بازی خواهد شد و این را نمی توان استقبال دانست.همانطور که در نامه قبل اشاره کردم ، گروه عظیمی از اپلیکیشن های موفق در لیست پرداخت درون برنامه ای متعلق به بازی ها است و برنامه ها سهم کمتری در این لیست دارند که علت این مورد نیز در نامه قبل گفته شد‌.به نظر بنده ، بر خلاف حرف شما ، توضیحات برنامه کامل و جامع است. چرا که ابتدا افتخارات برنامه ذکر شده ، سپس لیست کامل دسته بندی برنامه گفته شده و در آخر امکانات برنامه به طور کامل شرح داده شده است. همچنین در اسکرین شات ها هر یک از قسمت های برنامه با توضیحاتی مختصر آورده شده است. در پایان توضیحات نیز ، کلمات کلیدی متن (که خلاف قوانین کافه بازار است) نوشته شده است. کمی پایین تر هم لینک نقد برنامه در چهار سایت بررسی تخصصی برنامه ها آورده شده است که کاربر می تواند با مطالعه نقد و بررسی ها ، به طور دقیق با برنامه آشنا شود. بنابراین نمی توان گفت که توضیحات تنها دید کلی از برنامه به کاربر ارائه می کند.همچنین در داخل برنامه اکثر امکانات به طور رایگان در دسترس است ، همچنین از میان ۲۵۰۰ دستور پخت ، دو هزار تای آن به طور رایگان در دسترس است که همین موارد برای عده زیادی از کاربران کافی است.بنابر این در میان نسخه اصلی و نسخه رایگان تنها تبلیغات و پانصد دستور پخت تفاوت است و از این مورد می توان نتیجه گرفت که هدف اصلی توسعه دهنده درآمدزایی از برنامه نبوده است.

۲- حرف شما صحیح است که توسعه دهندگان همواره باید در حال یادگیری و ارتقا سطح خود برای بازدهی بهتر باشند اما توسعه دهندگان حرفه ای نقش کمی در توسعه برنامه های کافه بازار دارند که در ادامه دلایل این حرف را ذکر می کنم.

۱-۲ سهم زیادی از برنامه های کافه بازار به برنامه های بی کیفیت و کتاب ها اختصاص دارد و حتی برنامه هایی که در لیست های پرفروش های هفته ، تازه های برتر رایگان و تازه های پرطرفدار فروشی از این دست هستند. البته لازم به ذکر است که کافه بازار تمام تلاش خود را در جهت به نمایش گذاشتن برنامه های با کیفیت در صفحه اصلی خود به کار برده است و نتیجه آن را می توان در قسمت تازه های برگزیده و بنر های صفحه اصلی مشاهده کرد اما این واقعیت را باید قبول کرد تا زمانی که کافه بازار اشباع از برنامه های بی کیفیت و کتاب ها است و با این شکل برنامه ها می توان به سود و درآمد زایی رسید دیگر نیازی به وقت گذاشتن بر روی ساخت برنامه های با کیفیت و نو نیست.

۲-۲ توسعه دهندگان حرفه ای اغلب وقت و زمان خود را بر روی انجام پروژه های دریافتی از شرکت ها و یا فعالیت به عنوان فریلنسر در سایت های انجام پروژه می گذارند چرا که سود حاصل از این موارد بسیار بیش تر از فروش برنامه است ، برای مثال همان برنامه ای که قرار است در کافه بازار با قیمت هزار تومان عرضه شود ، به عنوان پروژه برای مشتری به قیمت پانصد هزار تومان الی یک میلیون انجام می شود. همچنین گروهی از توسعه دهندگان حرفه ای به عنوان مدرس در سایت های آموزشی فعالیت و به آموزش برنامه نویسی می پردازند که سود این مورد هم بسیار بیش تر از سود حاصل از فروش برنامه است.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که دید اغلب توسعه دهندگان حرفه ای نسبت به کافه بازار ، منبع درآمد اصلی نیست، بلکه به عنوان مکملی برای انجام تبلیغات پوش نوتیفیکیشن و یا بازاریابی و تبلیغات برای برنامه های توسعه دهندگان است.البته همانطور که ذکر شد همه برنامه های کافه بازار بی کیفیت و همه توسعه دهندگان غیر حرفه ای نیستند و به عنوان برنامه های موفق می توان به جملک ، موبوگرام و .... و برای بازی های موفق می توان به فروت کرفت ، خروس جنگی و ... اشاره کرد.

۳- حرف شما مبنی بر علت اکثر خطاهای که در حین عملیات پرداخت رخ می دهد صحیح است ، همچنین از این که در‌حال حاظر خطاها به همراه توضیحات نمایش داده می شوند آگاه هستم. حال بهتر است خودتان قضاوت کنید چرا اکثر خطاهای رخ داده مربوط به عدم پیاده سازی درست این سرویس توسط توسعه دهنده است ، مطمئنا بخش اعظم پاسخ این سوال به مستندات بر می گردد ، چرا که اگر مستندات به صورت روشن و شفاف و برای تمامی محیط ها بیان شود ، همچنین کافه بازار در قبال سرویس ارائه شده پاسخگو بوده و توسعه دهندگان را راهنمایی کند ، از تعداد این خطا ها کاسته می شود ، چرا که دفترچه راهنما هر محصول در اختیار سازنده آن محصول است.

۴- در بین محیط های برنامه نویسی اندروید ، اندروید استودیو و بیسیک ۴ اندروید ، بیش ترین استقبال را توسط توسعه دهندگان داشته است. دلیل استقبال از IDE اول که مشخص است و نیازی به گفتن نیست ، اما باید بررسی‌شود که چرا بر طبق آمار های کاربران انجمن های برنامه نویسی بیسیک ۴ اندروید یا به اختصار B4A حدود پنج هزار توسعه دهنده اندروید در ایران از این محیط استفاده می کنند. این محیط نسبت به محیط اصلی برنامه نویسی اندروید از سادگی‌بیش تری برخوردار است در عین حال پیشرفته است. اکثر کد های پیچیده جاوا برای این محیط تبدیل به کتابخانه شده اند که تنها با چند خط کد می توان از آن استفاده کرد‌ که مجموعه غنی این کتابخانه ها در انجمن اصلی B4A در دسترس است ، این محیط نیاز به آشنایی با xml نداشته اما در عین حال می توانید رابط گرافیکی برنامه خود را با رعایت متد های روز (متریال ، فلت) طراحی و پیاده سازی کنید ، به طور مستقیم می توانید از کد های جاوا در‌محیط برنامه نویسی استفاده کنید ، بنابراین ، این برنامه نویس است که تصمیم می گیرد هر‌خط از‌کد برنامه خود را به چه زبان بنویسد ، ویژوال یا جاوا. همچنین امکان تبدیل کتابخانه های جاوا از اکلیپس و wrap کردن پروژه های گیت هاب وجود دارد و حتی آموزش هایی نیز در این مورد ارائه شده که برنامه نویسان که آشنایی با این موارد ندارند ، به راحتی نیاز های خود را برطرف کنند.با مراجعه به سایت b4x.com و مشاهده بخش Companies using B4X در صفحه اصلی سایت ، می توانید مشاهده کنید که شرکت های برتر دنیا از محصولات این شرکت (بیسیک ۴ اندروید ، بیسیک ۴ آی او اس ، بیسیک ۴ جاوا) استفاده می کنند. همچنین در بین انجین های برتر بازی سازی پس از یونیتی که در رتبه دوم قرار دارد ، انجین گیم میکر در رتبه سوم قرار دارد (منبع : http://gamefa.com/138420/5-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B2/). از این رو ، کافه بازار باید توجه ویژه ای به محیط های غیر بومی داشته باشد.

۵- راه های بسیاری وجود دارد که می توان با پیاده سازی آن ها احتمال هک را در برنامه همانند کافه بازار کاهش داد ، اما این روش ها هم نیازمند هزینه کردن است که شاید هزینه آن برای توسعه دهنده ای که به صورت شخصی اقدام به برنامه نویسی می کند مناسب نباشد و پیاده سازی این روش ها نیازمند یک تیم جداگانه است.

۶- برنامه های خارجی و داخلی موفق زیادی برای الگو گرفتن وجود دارد ، اما برنامه ای که ذکر کردید یک بازی است که همانند بازی های دیگر کاربر برای خرید سکه اقدام به پرداخت می کند که به صورت جداگانه در‌ نامه های قبلی و این نامه مورد بررسی قرار گرفت.

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

پاسخ کافه بازار به نامه چهارم :

سلام،

- با توجه به بازخوردی که تاکنون از کاربران دریافت نموده‌ایم، مشخص است که نسبت کاربرانی که با توجه به توضیحات برنامه اقدام به خرید برنامه نموده و پس از خرید برنامه به دلیل اینکه آن را مطابق چیزی که در توضیحات گفته شده ندانسته‌اند در مقایسه با کاربرانی که پس از تست بخش رایگان برنامه اقدام به ارتقاء آن به نسخه اصلی نموده و از این ارتقاء ناخشنود بوده‌اند بیشتر است.

- همان‌طور که می‌دانید طبق قواین جدید بازار، استفاده از نوتیفیکیشن در برنامه‌ها برای تبلیغات ممنوع است و استفاده از بازار به عنوان مکملی برای انجام تبلیغات فرضی نادرست است. همچنین به این موضوع نیز توجه فرمایید که تعداد توسعه‌دهندگان زیادی از طریق فروش برنامه‌شان چه از طریق پرداخت درون‌برنامه‌ای و چه از طریق ارائه آن به صورت غیررایگان، تاکنون درآمد‌های مناسبی داشته‌اند.

- همان‌طور که در نامه قبلی خدمت‌تان اعلام شد در تلاش هستیم این مستندات را کامل و ساده‌تر نماییم و امیدواریم هرچه زود‌تر مستندات به‌روز شده را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهیم. در صورتی که در این زمینه پیشنهادی دارید صمیمانه منتظر شنیدن نظرات‌تان در جهت هر چه روان‌تر کردن و بهبود مستندات هستیم.

- تلاش می‌کنیم برای تمام زبان‌هایی که تعداد توسعه‌دهندگان زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند پلاگین‌های «پرداخت درون‌برنامه‌ای بازار» را طبق اولویت فراهم نمایید.

- همان‌طور که در مقاله‌ای با این موضوع در سال ۲۰۱۱ منتشر شده، متأسفانه راه‌های بسیاری برای دور زدن برنامه وجود دارد. از زمان ارائه این مقاله تاکنون چندین روش برای مقابله با هک و استفاده غیرمجاز از برنامه‌ها طراحی شده که این روش‌ها نیز توسط هکر‌ها دور زده شده‌اند.

در نهایت لازم می‌دانم به این موضوع اشاره کنم که تاکنون تلاش‌های بسیاری توسط گوگل و سایر توسعه‌دهندگان و سازمان‌های بزرگ تجاری برای مقابله با هک و سرقت برنامه‌ها صورت گرفته ولی متأسفانه راه‌حل منسجمی برای مقابله با آن‌ها طراحی نشده است.

تیم فنی بازار نیز در این زمینه تلاش می‌کند راه‌حل‌های ممکن را بررسی کرده و در صورتی که به راه‌حل جامعی در این زمینه دست‌یابد، آن را با توسعه‌دهندگان به اشتراک بگذارد. امیدواریم تا آن زمان با ترکیب روش‌های مختلف، راه را برای هکر‌ها و کسانی که اقدام به استفاده غیرمجاز از برنامه می‌کنند سخت‌تر نمایید.

عنوان مقاله:

Manjunath, Vibha. "Reverse Engineering of Malware on Android." SANS Institute InfoSec Reading Room (2011)

با احترام،

مهرداد سلیمی

نامه پنجم :

از پاسخ شما سپاسگزارم. در ادامه پاسخ این نامه شما را همراه با نکات دیگری که باید ذکر شود عرض می کنم.امیدوارم که اقدامات لازم در جهت هدف این نامه نگاری انجام شود.همانطور که نامه های قبلی گفته شد پاک کردن صورت مسئله کار درستی نیست و نمی توان به خاطر وجود یک سرویس جدید ، سرویس های قبلی را پشتیبانی نکرد. هم اکنون تعداد زیادی از توسعه دهندگان برنامه های خود را به صورت فروشی ارائه می کنند که دغدغه انتشار رایگان برنامه خود را دارند و انتظار دارند کافه بازار اقدامات لازم را در جهت حمایت از آن ها انجام دهد که بنده این موضوع را در‌نامه نخست به طور کامل بررسی کردم اما در‌حال حاظر موضوع نامه نگاری بررسی مزایا و معایب پرداخت درون برنامه ای شده است ، در حالی که هدف چیز دیگری است.

در حال حاظر متاسفانه تعداد برنامه هایی که که در توضیحات برنامه خود تقلب کرده و بزرگنمایی کرده اند زیاد است و این شکل توضیحات در‌برنامه های صفحه اول ‌کافه بازار نیز مشاهده می شود. در واقع توسعه دهندگان این شکل برنامه ها بر این باورند که توضیحات برنامه باید به شکلی باشد که کاربر در ذهن خود تصور کند این برنامه نیازش را رفع می کند ، حال دیگر مهم نیست که این فرض به واقعیت تبدیل شود یا خیر ، در حالی که محصولات باید به شکلی باشد که کاربر بازگردد نه خود محصول. این وظیفه کافه بازار است که توضیحات برنامه ها را غربال کند و توسعه دهندگان را ملزم به ارائه توضیحات شفاف کند‌.همانطور که در نامه های قبل گفته شد ، همان خطاهایی که توسعه دهندگان برای فروش بیش تر‌ برنامه می کنند ، در پرداخت درون برنامه ای نیز انجام نمی دهند و آمار دقیقی وجود ندارد که این دو مورد را مقایسه کند‌. برای مثال مغازه داری را فرض کنید که ویترین مغازه خود را بسیار‌جذاب می چیند و مشتری مشتاق می شود که به مغازه وارد شود اما در عین ناباوری یک مغازه خالی را در پشت آن ویترین جذاب می بیند ، حال توسعه دهندگان در برنامه های محتوایی همین کار را انجام می دهند ، مطالب و امکانات مفید و کاربردی را در نسخه دمو قرار داده و دیگر مطالب و امکانات را که ارزش چندانی ندارند در نسخه اصلی قرار می دهند و با روش های گوناگون کاربر را متقاعد می کنند که نسخه اصلی بسیار بهتر و کامل تر از نسخه دمو است. دلیل این مورد هم این است که اکثر توسعه دهندگان دلیل نمی بینند که وقت و انرژی‌خود را بر روی دو نسخه از برنامه بگذارند و هر دو را عالی تحویل کاربر دهند در حالی که همانطور که در نامه های قبلی گفته شد در برنامه های فروشی ، تمرکز کامل توسعه دهنده بر روی یک نسخه از برنامه است. بنابراین خطا و تقلب در این روش و نظرات منفی کاربران پس ارتقا نیز به وفور یافت می شود.

درست است که طبق قوانین جدید بازار این کار ممنوع است (در حالی که اکثر برنامه ها از جمله برنامه های برتر به این کار ادامه می دهند) و فرضیه استفاده از بازار به عنوان مکمل تبلیغاتی صحیح نیست ، اما باید بررسی کرد که آیا این فرضیه به نظریه تبدیل شده است یا خیر.عده ای از توسعه دهندگان که حتی حرفه ای و دارای مهارت بالایی هستند برنامه هایی محتوایی در دسته کتاب ها با مضامینی همچون پیامک ، عکس نوشته و دیگر مضامینی که اکثرا مورد توجه کاربران هستند و اغلب مورد دانلود بالایی قرار می‌گیرند ، منتشر کرده و پس دریافت نصب های فعال بالا برای مثال صد هزار تا و یا صد و پنجاه هزار تا اقدام به تبلیغات پوش نوتیفیکیشن می کنند و علاوه بر این که نیاز دیگر توسعه دهندگان را برطرف می کنند ، درآمد زایی نیز دارند ، البته همانطور که اشاره شد این منبع درآمد زایی اصلی نیست و منبعی برای هزینه هایی همچون سرور ، سایت و ... است.همچنین عده دیکر با قرار داد بستن با توسعه دهندگان مختلف در‌زمینه تبلیغات ، به عنوان واسطه ، به انجام امور بازاریابی و تبلیغات می پردازند. مثال های دیگری نیز وجود دارد که ثابت می کند هم اکنون با توجه به افت فروش ها و دانلود ها و ساکن شدن فضای بازار ، یکی از‌ منابع درآمد توسعه دهندگان ، تبلیغات پوش نوتیفیکیشن است.

خوش‌حالم که کافه بازار در صدد ویرایش مستندات و ارائه آن ها برای سایر محیط‌های برنامه نویسی است.

خوش حالم که خود ، حرف خود را مبنی بر نداشتن مشکل امنیتی در صورت پیاده سازی مستندات کوتاه و مختصر ایمن سازی ( نقل قول از نامه چهارم : در صورتی که مستندات امن‌سازی را به دقت مطالعه نموده و آن را به درستی پیاده‌سازی نمایید مشکلی در مورد امنیت آن وجود نخواهد داشت.) تکذیب کرده و پیاده سازی امنیت به صورت صد درصد را رد می کنید.

همانطور که در‌ نامه نخست اشاره کردم بخشی از این کار هم بر عهده بستر انتشار برنامه هاست ، چرا که این بستر در حال خدمت رسانی به توسعه دهندگان است و باید حمایت های لازم را از آن انجام دهد. این حمایت ها به سود هر دو طرف است ، چرا که علاوه بر این که سود خالص توسعه دهنده از برنامه افزایش پیدا می کند ، کاربران هم علاقمند به خرید نسخه اصلی برنامه از مارکت می شوند. کافه بازار باید تلاش خود را برای پیاده سازی سرویس چک کردن لایسنس خرید برنامه همانند Google LVL یا (License Verification Library) به کار گیرد و با کمک پلیس فتا ، جلوی‌کانال های انتشار رایگان برنامه ها را در‌شبکه های مجازی بگیرد. انجام این کارها به تنهایی از توسعه دهنده بر نمی آید و باید با کمک کافه بازار صورت گیرد.

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

پاسخ کافه بازار‌ به نامه پنجم (آخرین نامه) :

سلام،

با تشکر از توضیحات‌تان.

همان‌طور که همکار بنده خدمت‌تان عرض نمودند امنیت برنامه‌تان را می‌توانید با استفاده از متد‌های موجود افزایش دهید و کار را برای هکر‌‌ها سخت‌تر و سخت‌تر نمایید. توجه کنید که این جمله با توجه به متد‌های موجود خدمت‌تان عرض شده و مشکلی که در زمینه مباحث امنیت وجود دارد این است که اکثر اوقات هکر‌ها یک گام جلوتر از متد‌های امنیتی هستند. شما با پیاده‌سازی و ترکیب متد‌‌های موجود می‌توانید کار را برای اکثر قریب به اتفاق هکر‌ها سخت نمایید ولی همواره راه‌هایی توسط هکر‌های قوی‌تر برای شکستن و دور زدن متد‌های امنیتی شما وجود خواهد داشت ولی تعداد این افراد در مقایسه با حالتی که از هیچ متد امنیتی استفاده نمایید بسیار ناچیز خواهد بود. این موضوع در مقاله‌ای که خدمت‌تان معرفی شد ذکر شده است

بازار همگام با سایر فروشگاه‌های عرضه‌کننده برنامه‌های اندرویدی مطرح در دنیا مانند گوگل‌پلی پیش می‌رود و تلاش می‌کند در صورت ایجاد روش‌های جدید برای مقابله با هک و استفاده غیرمجاز از برنامه‌ها این روش‌ها را با توسعه‌دهندگان به اشتراک گذارد و در صورت امکان روش‌هایی را نیز ایجاد نماید.

مواردی که اعلام نمودید از دغدغه‌های بازار است که امیدواریم راه‌حل‌هایی را برای مقابله هر چه بهتر با آن‌ها بیابیم و تا جای ممکن کار هکر‌ها و افرادی که از برنامه‌ها استفاده غیرمجاز می‌نمایند را سخت و سخت‌تر نماییم.

با احترام،

مهرداد سلیمی

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مهدی خدایش متنت خیلی طولانی بود یه بخشیشو خودندم 

ببخشید ببخشید این کارکنان بازار خیلی ... هستد (به جای ... خودتون کلمه مناسب رو بزارید)

بگو الان مایکت یه سرویس تایید خرید گذاشته 

معرفی سرویس مجوز تایید خرید مایکت

 شما چرا نگذاشتید  مایکت که رقیبتونه این کارو کرده اون وقت شما میاد میگید کلا دورن پرداخت بزارید 

این جوری نمیشه آدرس بازار 

تهران-برج نگار طبقه 23 

جمع بشیم 100-200 نفره به پس کتک حسابی بزنیم بعد حرفمو بزنیم 

من چندبار تست کردم جاهای دیگه جواب داده 

فقط یادتون باشه چوب چماق همراتون باشه 

فوقش اگر حرفمون قبول نکردن از همون جا همشون پرت میکنیم (البته نه هموشون بعضیهاشون لازمه  :girl_blush2: )پایین بعد خودمون میشم کارکنان بازار 

اگرم فوقش هم نشد یه دوری تو بازار میزنم بعد میرم سوار آسانسور میشم و هیچی به هیچی

 

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

زیاد بود نخوندم. داداش اینجوری نمیشه باید لیسنس بزنیم برای برنامه ها. برنامه تایید بشه از بازار دانلود شده چه پولی چه رایگان. 

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

زیاد بود نخوندم. داداش اینجوری نمیشه باید لیسنس بزنیم برای برنامه ها. برنامه تایید بشه از بازار دانلود شده چه پولی چه رایگان.

برای پیاده سازی سرویس لایسنس که در‌ حال حاظر گوگل پلی و مایکت پیاده سازی کردند ، نیاز به همکاری بازار هست و به تنهایی نمی شه. من این موضوع رو ذکر کردم و کافه بازار هم گفته که در حال پیاده سازی هست.
لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای پیاده سازی سرویس لایسنس که در‌ حال حاظر گوگل پلی و مایکت پیاده سازی کردند ، نیاز به همکاری بازار هست و به تنهایی نمی شه. من این موضوع رو ذکر کردم و کافه بازار هم گفته که در حال پیاده سازی هست.

به نظر من سرویس تایید لایسنس روش مناسبی نیست و شاید دلیل این که بازار تا الان این روش رو پیاده نکرده همینه 

روش تایید لایسنس به راحتی با هک کردن برنامه مارکت (بازار ، گوگل پلی) قابل دور زدنه الان مارکت گوگل پلی که از این سیستم استفاده می کنه شما می تونید با نصب نسخه مود شده گوگل پلی ، این سرویس رو خیلی راحت دور بزنید و انگار که نه انگار همچین سرویسی وجود داره حالا جدا از این که با لاکی پچر هم میشه این سیستم تایید لایسنس رو هک کرد.

 

درسته که مایکت همچین سرویسی رو پیاده سازی کرده و جواب داده و کسی تا حالا اقدام به هک برنامه مایکت نکرده اما باید این مورد رو در نظر داشته باشیم که مارکت کافه بازار مثل مایکت نیست یعنی یه مارکت خیلی معروف توی ایران برای کاربراست و اگه همچین سیستمی رو پیاده سازی کنه فردا نسخه مود شده ش تو کانال های تلگرام و اینترنت هست  مثل همین چند وقته پیش که سیستم پرداختش باگ داشت و یه نسخه مود شده ازش تو نت پخش کردن که برنامه ها ی پولی رو رایگان می تونست بخره کاربره که خدا رو شکر بازار تونست باگ رو رفع کنه.

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.
×
×
  • اضافه کردن...