رفتن به مطلب

نقد و بررسی فیفا 16 | خیالتان راحت، برتری چند ساله همچنان ادامه دارد!


alia

ارسال‌های توصیه شده

FIFA-16-review-790x445.jpg
جزئیات
 
 
 
سازنده

EA Sports

ناشر

EA Sports

ژانر

Sports Game

پلتفرم

PS4, Xbox One, PC, PS3, Xbox 360

 

چند سالی است که سری بازی‌های فیفا گوی سبقت را از رقیب چند ساله خود Pro Evolution Soccer ربوده و به‌نوعی طرفداران اصیل بازی‌های ویدیویی و رایانه‌ای و طرفداران دو آتشه فوتبال که دوست دارند تمام هیجان بی‌نظیر و تمام‌نشدنی فوتبال دیدن را در فوتبال بازی‌کردن نیز تجربه کنند، در انتخاب شبیه‌ساز فوتبال شک و تردیدی به خود راه ندهند. فیفا بازهم انتخاب اول ما فوتبالی‌ها خواهد بود! می‌توان گفت استودیوی سازنده بازی EA Sports خیال هواداران این سری را به‌کلی راحت کرده و هرسال با نوآوری‌هایی که در بازی به وجود می‌آورد، یک سال لذت‌بخش با فیفا را به هواداران این سری هدیه می‌دهد. باید گفت امسال هم در فیفا16 شاهد این پیشرفت و نوآوری هستیم و قبل از بررسی دقیق بازی باید بگویم که خیالتان راحت باشد، بازهم یک سال پرهیجان و لذت‌بخش را با فیفا خواهید داشت و  این بازی می‌تواند ساعت‌های طولانی شما را سرگرم کند. در ادامه با نقد و بررسی فیفا 16 همراه ما باشید.

نویسنده: حمید علیزاده

فوتبال بهتر

تمرکز سازندگان بازی در یکی دو سال اخیر روی بهبود روند بازی‌ای بوده که سنگ بنای آن را در این زمان گذاشته‌اند. یعنی به جای واردکردن یک امکان بزرگ و جدید، روی بهبود آن تمرکز داشته‌اند و می‌توان گفت یکی از دلایل موفقیت و محبوب بودن این سری همین موضوع است. در فیفا16 روند بازی بهتر شده و بهبود یافته است. این مسئله را می‌توان در چند بخش از بازی دید. دقت حرکت بازیکنان بهتر شده و هرچند سرعت آن‌ها نسبت به نسخه قبلی کمی در چرخش و دریبل زدن کم شده، اما کنترل بهتری را به بازی‌کننده می‌دهد. همین امر باعث می‌شود تا تسلط بازی‌کننده روی بازی بیشتر باشد و بتواند تصمیمات بهتری بگیرد. فیزیک توپ هم به نسبت بهتر شده و پاس‌هایی که بازیکنان به یکدیگر می‌دهد الگوی تکراری ندارند، بنابراین باعث به‌وجودآمدن صحنه‌های غیرتکراری در بازی شده که به جذابیت فوتبالی که بازی می‌کنید اضافه می‌کند. قطعا در چند سال اخیر تمرکز سازندگان روی همین موضوع بوده است. این‌که بازی تکراری نشود و در هر دست بازی‌کردن احساس متفاوتی داشته باشید و هربار یک بازی جدید را تجربه کنید. خوشبختانه فیفا16 در این بخش بهترین بازی فبفا به حساب می‌آید و سازندگان بازی به خوبی از پس این چالش برآمده‌اند.

FIFA-16-Review-3.jpg

درگیری‌های تن به تن بهتر از همیشه شبیه‌سازی شده است.

افرادی که فیفا15 را بالای 100 ساعت بازی کرده‌اند و به قول معروف استاد بازی با هوش مصنوعی یا یک رقیب قدرتمند مثل خودشان شده‌اند، به خوبی می‌دانند که به‌نوعی شوت‌های پشت و درون محوطه جریمه به چه نحوی وارد دروازه می‌شوند. هرچند برخی مواقع این فرمول کارایی ندارد و سعی شده بود از تکرارپذیری در بازی جلوگیری شود. با این حال خبر خوش یا حتا بد این است که شوت‌ها در فیفا16 با توجه به فیزیک جدیدی که بازی دارد، تاحدود زیادی متفاوت شده است. شوت‌های پشت محوطه دیگر به سادگی وارد دروازه نمی‌شوند و باتوجه به الگوهای متفاوتی که حرکت توپ به سمت دروازه دارد، این امر تاحدودی می‌تواند چالش جدیدی برای بازی‌کننده‌های حرفه‌ای فیفا ایجاد کند. اما می‌توان گفت موضوعی که شاید بسیاری را آزار می‌داد، رفع شده و آن هم گلزنی در محوطه جریمه است. معمولا در فوتبال واقعی بسیاری از توپ‌های تک به تک تبدیل به گل می‌شود. این امر در فیفا16 رعایت شده و شانس گلزنی در محوطه جریمه بسیار بالا رفته است. در کل باید گفت که عدم تکرارپذیری فیزیک بازی، شوت‌ها و پاس‌ها به شدت به جذابیت بازی کمک می‌کند و باعث می‌شود هربار تجربه جدیدی در بازی برای‌تان به وجود بیاید.

FIFA-16-Review-2.jpg

طراحی بازیکنان همچنان یکی از نقات قوت بازی است.

هوش مصنوعی قدرتمند

یکی از نکاتی که بسیاری از بازی‌کننده‌ها به آن توجه دارند هوش مصنوعی بازی است. در فیفا هوش مصنوعی نقش مهمی دارد. چه یارهای خودتان که در یک بازی به شما کمک می‌کنند و چه حریف که می‌تواند برای شما چالش ایجاد کند. با توجه به این‌که سرعت بازی کمی پایین آمده، نقش بازیکن‌های سرعتی نیز کمی کم‌رنگ شده است. حالا دیگر نمی‌توانید به راحتی یک پاس به بال‌های چپ و راست سریع خود بدهید و توقع داشته باشید آن‌ها نیمی از زمین را طی کنند و به گوشه محوطه جریمه رسیده و با یک سانتر موقعیت خطرناک ایجاد کنند. حالا هوش مصنوعی حریف به شدت شما را تعقیب می‌کند و باید با دقت تصمیم بگیرید که چه تاکتیکی در بازی استفاده می‌کنید. باتوجه به روند  بهبودیافته‌ی بازی، این موضوع بسیار چالش‌برانگیز و لذت‌بخش است. ممکن است در ابتدا کمی گنگ باشید. ولی با کمی بازی‌کردن به این مسئله پی خواهید برد. همچنین مدافعان خودی برای پوشش‌دهی نیز بسیار خوب عمل می‌کنند و یارگیری مناسبی با حریف انجام می‌دهند.

FIFA-16-Review-5.jpg

الکس مورگان بازیکن مطرح بانوان در تیم ملی آمریکا

البته باید گفت که روند بازی جدید باعث شده تا بازی حتا در سختی‌های بالا، چالش‌برانگیز باشد. اگر کمی تمرکز خود روی بازی را از دست بدهید و خلاقیت به خرج ندهید، حریف به راحتی شما را مغلوب می‌کند. اما این سختی بی‌دلیل و غیرمنطقی نیست. معمولا بسیاری از بازی‌کننده‌ها در سری بازی‌های قبلی از سختی بازی افسانه‌ای (Legendary) شکایت می‌کردند. اما در چند بازی‌ای که به شخصه انجام دادم، احساس کردم توانایی من روی بازی تاثیر به سزایی دارد و در این سختی نیز حریف نیز اشتباه می‌کند. درگذشته شاید گرفتن توپ از حریف در این سختی بسیار کار دشوار و نشدنی‌ای به نظر می‌رسید. اما حالا با کمی دقت در بازی، این کار شدنی و چالش‌برانگیز شده است.

FIFA-16-Review-6.jpg

فضاسازی بازی و استادیوم‌ها در فیفا بی‌نظیر است.

یکی از تفریحات بازی‌کننده‌ها در فیفا بازی‌کردن Career یا همان مربی‌گری یک تیم در طول فصل است. تغییرات بسیار خوبی در این بخش اضافه شده که بازی را جذاب‌تر می‌کند. به عنوان مثال می‌توان به بازی‌های رسمی و تورنمنت‌های پیش-فصل اشاره کرد که فرصت بهتری به شما برای ارزیابی بازیکنان تیم و بازیکنان آینده‌دار می‌دهد. همچنین می‌توانید برای عقد قراردادهای بهتر و دریافت پول بیشتر نیز از این بازی‌ها استقبال کنید. تغییر مهم دیگر ارتقا دادن بازیکنان در طول فصل است. هر هفته می‌توانید با چند بازیکن تمرین کنید و مهارت‌های آن‌ها را در طول فصل بالا ببرید. با شرکت در تمرینات خاص می‌توانید روی مهارت مورد نظر برای بازیکن خود تمرکز کنید و حتا روی بازیکنان جوان و بااستعداد سرمایه‌گذاری کنید.

FIFA-16-Review-1.jpg

اضافه شدن راهنما در میانه بازی

فوتبال بانوان

شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین تغییر در بازی امسال اضافه‌شدن تیم بانوان به بازی است. 12 تیم ملی بانوان در فیفا16 قرار گرفته که می‌توان نشان از محبوبیت فوتبال میان بانوان و همچنین توجهی است که به تازگی از سوی مخاطبان و رسانه‌ها به فوتبال بانوان شده است. در واقعیت بازی‌کردن فوتبال با بانوان می‌تواند جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد. با توجه به این‌که فیزیک متفاوتی نسبت به آقایان دارند و این مسئله به خوبی در فیفا16 دیده می‌شود و روند بازی متفاوتی را درست کرده که تجربه آن برای طرفدارن این سری قطعا لذت‌بخش خواهد بود. در این بین بازیکنان به خوبی مدل شده‌اند و بسیاری از بازیکنان سرشناس فوتبال بانوان در آن دیده می‌شوند. هرچند کمبود تیم‌ها در این بخش را می‌توان نقطه ضعف اصلی بازی دانست.
فیفا16 بدون تردید بهترین بازی سری فیفا است و باردیگر سازندگان بازی باموفقیت بازی بهتری ساختند تا ثابت کنند که فیفا همچنان بهترین شبیه‌ساز فوتبال است. موفقیت‌ها و پیشرفت‌های این سری همچنان ادامه دارد و این می‌تواند خبر خوب و اطمینان بخشی برای طرفداران این بازی باشد. بازهم می‌گویم خیالتان راحت، فیفا همچنان بهترین است!

نکات مثبت

روند بازی دقیق‌تر و عدم تکرارپذیری
فیزیک بهتر بازی نسبت به نسخه قبل
هوش مصنوعی قدرتمند
اضافه‌شدن امکانات جدید در مربی‌گری
اضافه‌شدن فوتبال بانوان
جزییات در تشریفات خارج از بازی

نکات منفی

عدم وجود دیالوگ‌های جدید در گزارش بازی
تغییر نامحسوس در گرافیک بازی

امتیاز کلی
 
گیم‌پلی
9.0
 
گرافیک
8.5
 
داستان
0.0
 
موسیقی و صداگذاری
8.5
امتیاز کلی
8.5

 

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 1 سال بعد...

سلام دوست عزیز

بنظر شما pes بهتره یا fifa

من امشب می خوام برم یکی شون رو بخر لطفا سریع تر یکی راهنمایی کنه

اگر کسی نظری نداشت من خودم fifa مد نظرم هست

با تشکر 

لایک فراموش نشه:gamer2::gamer2::gamer2::gamer2::gamer2::gamer2::gamer2::gamer2::gamer2:

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.
×
  • اضافه کردن...